| Author |
Message |
EspenO
|
|
Post subject: 2008 i bilfoto (modemsmelter)
Posted: søndag 28. Des 2008 - 21:05
|
|

Status: Offline
|
|
Enda et år er snart slutt, og som vanlig er på disse tider (blah blah yadda yadda) tenkte jeg å oppfordre alle til å vise fram bil-bildene sine fra 2008.
Tråden fra i fjor, sånn til inspirasjon
For min egen del er det ganske mye bilene til et herværende sportbil-emporium på Minde det dreier seg om (sjokk )
Januar startet friskt med å bli introdusert for Lotus Europa og to andre "nære familiemedlemmer".
Turbomotoren gjør faktisk Europa distinkt forskjellig fra en Exige, husker fortsatt den hissige surklingen fra luftinntakene under pådrag
Og en gammel favoritt (synd jeg ikke får råd de nærmeste 20 årene), nemlig Porsche 997 C4.
Rett over i februar var det tid for evotreff:
...før det var tid for å matche Europa mot to andre heftige coupeer, nemlig Z4 M og Cayman.
Noen uker senere var det tid for å sjekke ut om 996 Carrera tålte vinterføre...
...og det gjorde den.
Siden bød det seg en mulighet til å teste klassisk 911. Spennende, spennende. Bilen jeg har drømt om siden jeg var 8, skulle det bli et tilfelle av "never meet your heroes"?
Vel, det er ikke til å komme fra at det har skjedd ting siden 1982, men en sunn og frisk 911 er fortsatt en herlig karismatisk sportsbil! Respekt til dem som drar dem med seg på Ringen, dog.
Påsken nærmet seg og Ferdinand trengte bilde til påskehilsen, så ut på tur bar det. Nå kan det selvsagt diskuteres hvor smart det er å dra på Kvamskogen vinterstid med to Exiger på gateslicks, men det var nå det vi gjorde...
...da var det betydelig varmere på tur med Ferdinand til en viss ringvei i sør-Tyskland i mai
Enda et møte med gamle helter, Ferrari 328 GTB og 348 tb.
Hva skal man si, Ferrari er Ferrari. Disse to superstrøkne eksemplarene føltes overraskende moderne å kjøre. Til tross for at det var glemmesak å sitte oppreist i 328-en. Normalhøye meg nærmest lå sidelengs i den med rattet mellom knærne
En nydelig, sort 997 C4S... mit sportauspuff... husker fortsatt den fornøyde buldringen hver gang man slapp gassen.
Honey, I shrunk the Porsche!
Når vi snakker om sportauspuff, hvis jeg handler 996 en gang SKAL den ha pipene som sitter på den røde. Har aldri hørt 9** låte frekkere.
Gammel og ny Mini. Spot the difference...
1. juni var en stor dag for unge Olsen... og stort mer er det ikke å si om den saken
Lite visste jeg da at det var enda en oransje versting på trappene... Porsche 997 GT3 RS.
Hva skal man si? Det er så utrolig hvasst at man nesten mangler ord.
Exige i überfotogen farge...
Mitt første møte med DSG-gir i denne Golf R32-en.
Enda en favoritt i rekken av Porscher, etter mitt syn så godt som den perfekte Porschen. 993. Den klassiske taklinjen, luftkjølt, men samtidig moderne bremser og elektronikk. Den innfridde
I juli dukket Ferdinands etterlengtede Mitsubishi Evo X opp, og ved et lykkelig sammentreff fantes det en Evo VI... V... et tidligere romertall... ledig samtidig
Evo X-en imponerte husker jeg, tenkte i BMW M3-baner når jeg kjørte den, og det får sies å være et kompliment. Det var stor forskjell mellom de to generasjonene, den eldre var mer umiddelbar, hendig og bøllete.
Tid for sommerferie, og en tur til Stanguellini, Modenas eldste racerbilprodusent. Vi ble entusiastisk mottatt tross at det nærmet seg stengetid, og ble vist rundt i hele kåken.
Senere på sommeren var det tid for kjært gjensyn med den første Exigen jeg kjørte. Har i all beskjedenhet blitt et par etterhvert, og det er like gøy hver gang! Denne gangen ble den tatt med in da hood. Bergen sentrum er ikke Exige-frontleppe-vennlig...
Italiensk Dag på Vålerbanen er blitt en tradisjon, dvs i år er det vel snakk om å flytte den fra Våler til Rudskogen. Mye pent både på bane og utstilling.
Enda en Exige, denne gangen med Bemani-tuning.
Og senere samme dag en BMW M3 som vi egentlig bare rakk å stå i kø i Fjøsangerveien med
Just another day, another Lambo! Dette er en Gallardo SE, kun produsert i 250 eks. Kjennetegnet ved det sorte taket blant annet. Gallardo er nok det grommeste jeg har kjørt, mye på grunn av de utrolig fartsressursene paret med fantastisk stabilitet grunnet firehjulstrekket.
I september var det dags for to helger på rad på Vålerbanen Først til BMW-dagene i kolonne med estorilskreppa og Tele.
Camilla og jeg fikk den strålende ideen å ta bilder i den borterste svingen på den nye baneseksjonen når det skulle være "fritt sporvalg" (les: slædde!). Kanonidé, men bortsett fra de to første bilene som forvillet seg den veien så ble ingen biler sluppet inn på den nye sløyfen. Ergo: frisk løpetur tilbake for å få med seg noe
Fint vær på hjemturen
... og så trackday med Ferdinand Motor. Tror ikke jeg kommer til å se en liknende samling biler på ett brett med det første!
Og når vi snakker om unike opplevelser så smeller denne ganske høyt også. Prøvetur i Alfa Romeo 8C Competizione er ikke så mange forunt her i landet!
Dette resulterte i en artikkel for Alfanytt, medlemsbladet til Klubb Alfa Romeo Norge.
Jeg gikk helt i min egen verden resten av dagen
Et bilde av den egne bilen til en forandring, og et bilde jeg faktisk er fornøyd med (det skjer ikke ofte)
På tur med 996 Carrera 4 tiptronic på fagre Askøy.
Nissan GT-R, mer kultbil blir det vel ikke Igjen en bil som gjør deg fullstendig fartsblind, den kamuflerer råskapen sin så helt utrolig. Og så fantastisk fotogen, et av de mest vellykkede fotoshootene i år.
Det ble mye testing med HDR-bilder på denne tiden, her fra en sesjon med fullrigget Porsche 996 GT3 og Porsche 997 Cabriolet.
Mot slutten av året var det tid for en liten inspeksjon av kontinenetet igjen, blant annet en tur innom Museo Lamborghini:
...og The Panini Collection...
...avsluttet med en liten tur opp det legendariske rallystrekket Col de Turini. Behold my fearsome rally weapon
Helt på tampen av året var det dags for to engelskmenn, som kanskje har flere ulikheter enn fellestrekk
Lotus Exige 240R:
Kompressor, karbonfiber everything, bur, perfekt. *sikle*
Bentley Continental GT:
2450 kg, 6,0 liter W12, firehjulstrekk. Og det bare skyyyyyyyver....
Nok bilder eller? Den som poster flere og bedre vinner - regn dere som utfordret!  |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|
Posted: søndag 28. Des 2008 - 21:37
|
|
Administrator

|
|
|
|
|
 |
|
|
Posted: mandag 29. Des 2008 - 03:28
|
|
Hovedadministrator
|
|
Haha, tror ikke det er så mange profesjonelle motorjournalister i norge som matcher den listen der!  |
_________________ Kjører dieseldrevne tyske hvitevarer. Jo svartere det ryker jo fortere synes jeg det går
|
| |
|
|
|
 |
Svenna
|
|
Posted: mandag 29. Des 2008 - 04:54
|
|

|
|
For et år det må ha vært. Utrolig mye fine bilder og ikke minst fine biler.
Fortsett på samme måte neste år også så alle vi andre kan få misunne deg all moroa. |
_________________ 01 Porsche 911 Turbo, k24/18g. Godbilen.. Takk til Titan Motorsports, EPL og Knut Grave..
10 VW Golf R-line TDI, vinter- og bruksbil... Kommer i oktober...
Those who know evos can't explain. Those who don't cannot understand.
|
| |
|
|
|
 |
vegar
|
|
Posted: mandag 29. Des 2008 - 07:05
|
|

|
|
satan her var det mye fint. Skal noe til å matche dette. Er litt leit at du ikke hadde noen fra Arese og Vernesca med på listen. Eller har du helt glemt at du var på de plassene?  |
_________________ shag.no
| stian_Toyota wrote: | | Ja men faen espen 90 er faen meg ikke bergiser fikk da svar om statoil likke ved kg |
|
| |
|
|
|
 |
|
|
Posted: mandag 29. Des 2008 - 07:25
|
|
Administrator

|
|
Ok, jeg får vel fylle på litt da.
Mitt bil-år har ikke vært så fryktelig anderledes enn EspenO sitt egentlig. Men jeg skal prøve å ikke legge ut for mye likt... Jeg ser jeg pokker meg har fotografert mye biler i år!
Jepp, dette var nok årets første tur i Lotus:
Kjekk bil, men da jeg satte meg over i Exigen var det liten tvil i mitt hode hvilken som fortsatt står mitt hjerte nærmest. Smilet holdt på å gå hele veien rundt i Exige!
Exige Cup med alt det rette comfort utstyret og med bare 850 km på telleverket:
Så fikk jeg testet 4wd i snøen:
Og med NSK og FM på Golsfjellet ble det isbanekjøring:
En kjekk liten sammenlikningstest:
...før det ble påske:
En vårdag jeg kommer til å huske en stund... 348TB og 308GTB...ahhh!
Et Tubi effektanlegg får virkelig en 348 til å skinne!
Etter lang venting dukket endelig den første originale Highway Patrol bilen opp:
Den locationen ble resirkulert (populært i våre dager) en dag EspenO og meg selv fikk idèen om at vi faktisk skulle ta bilder av våre egne biler for en gangs skyld:
Og en dag EspenO ikke hadde anledning skyntet jeg meg ut så jeg fikk testet denne:
Da Haakon skulle selge CSi'en ble det noen bilder av den òg:
Guttetur på 'ringen:
Ikke alle er like heldige (lurer på hvor poppis det var at han kjører videre?):
Og jammen ble det ikke fint vær en dag jeg skulle kjøre cab. Det pokker meg første gang!
Banekjøring med BMWCCN Hordaland på Voss:
Årets høydepunkt skulle vise seg å IKKE være produsert i Maranello....
Fy s.... så fett det låter med Tubi (igjen).
Kjempesmart å kjøre sinna Lamboo rett før man skal på roadtrip-ferie. Men det gikk jo bra det og!
Dette er kjekk ferie!
Spesielt i en slik:
Så var jeg trolig den første mann i Norges land som testet EVO X på svingete vestlandsveier:
Så ny guttetur...Goodwood FOS. Gamle helter i gamle helter.. Nick Mason kjører Audi:
Nye helter i nye helter også:
På Ace Cafè fikk jeg endelig oppleve TVR på nært hold. Man trenger tydeligvis ikke ha så veldig god peil på det tekniske, for eieren av denne mente det gikk utmerket å peile olje mens motoren sto på tomgang...
Og jeg fikk endelig kjørt bil laget for Bergen sentrum:
Også i år fant jeg en Audi jeg likte:
Tenk å hatt DEN med V8 motor!
Banekjøring på Eikås med BMWCCN Hordaland... Det er alltid underholdende:
Et møte med en gammel barndomshelt:
Ny traktor på fjelltur:
Jeg tror det jammen ikke, men en varm sommerdag og bil uten tak? Er det mulig å få til begge på en gang???
Da EspenO var på ferie og denne dukket opp, så var jeg ikke sen om å hive meg i førersetet og nekte å gå ut før bilder var på plass. Desverre funket første shoot bra...
En bil som ga meg skjelving i beina!
I grunne helt til denne ganske plutselig å uventet dukket opp... Jeg trodde det nesten ikke før jeg så den, og da jeg så den trodde jeg det nesten ikke da heller. Og plutselig sto jeg der med nøkkelen i hånda med spørsmål om jeg ville prøve. "eh, joda..."
OK, da.. DET var årets høydepunkt! 30 grader, solskinn og den sykeste gurgleste deiligste V8-lyd....
Giornata Italiana 2008:
Alle er velkommen:
Høykants-panoreringsbilde ble bestillt for bladet Bil. Og hvis du syntes det er vanskelig å ta panoreringsbilder, så prøv å gjør det på høykant!!
Litt kjapp lukker, men det er pga jeg turde ikke mindre med så mye zoom.
Og for bladet Bil ble det flere bilder. Høykantbilder ble tatt med tanke på forside:
Rundt blind sving i sentrum måtte jeg bruke ekstremlukker... 1/30..
Så tilbake til ordinære biler igjen... GT3...en av norges raskeste gatebiler (på bane).
Hadde jeg bodd langt utpå landet med litt kyraveier og skikkelig snø om vinteren, så måtte dette vært en fantastisk bruksbil:
(men den liker ikke motorveihastigheter over 80)
Mer Audi. Selv om den har entering lightspeed modus på gasspedalen, så var den ikke like kjekk å kjøre om A5.
965 Turbo... Det deiligste 911 karosseriet!
Og så var det definitivt høst:
Da dukket GT-R'en endelig opp:
...så vi måtte teste den mot en gammel kjenning (testreview kommer!):
Ok, jeg kjørte ikke denne mer enn 5 meter på plassen... Men "vil ha" begjæret meldte seg:
Ny preza... muligens den eneste i Norge av sitt slag?
Og fin avslutning på året...med stil!
Puh! Det ble jammen litt likevel når man ser tilbake!  |
_________________ Captain Slow
www.evo.no // www.alfa156.net || www.andycam.no \\ www.98super.no
2009 BMW 320dT M-Sport
Last edited by Andycam on mandag 29. Des 2008 - 10:18; edited 3 times in total
|
| |
|
|
|
 |
estorilskreppa
|
|
Post subject:
Posted: mandag 29. Des 2008 - 07:34
|
|
|
|
dokkar e så inni H....flink begge to... nyydelig..  |
_________________ kjører blå BMW!
|
| |
|
|
|
 |
|
|
Post subject:
Posted: mandag 29. Des 2008 - 07:54
|
|
Hovedadministrator
|
|
Morsomt å se utviklingen i bildene dine, Anders! Ser nesten ut som det skjedde noe rundt tidspunktet du tok bilder av den b5 RS4'en?
For et fantastisk år, og for noen bilder  |
_________________ Kjører dieseldrevne tyske hvitevarer. Jo svartere det ryker jo fortere synes jeg det går
|
| |
|
|
|
 |
HPL
|
|
Post subject:
Posted: mandag 29. Des 2008 - 08:50
|
|

|
|
Fantastisk tråd! En meget flott oppsummering av et spennende bil-år.
Mange biler har entret Bergen i år som absolutt vekker vil-ha-begjeret, men dessverre kommer langt utenfor vårt budskjett.
Det gjør alt så mye mer spennende når det dukker opp ting som Lambo'er, GT3RS, 8C osv...
Kvaliteten på bildene deres, er også av en kvalitet flere fotografer her i landet bare kan misunne dere.
Av de bildene som er presentert her i 2008, er det nok for min del EspenO sitt bilde av Z3'en sin og Anders sitt av 8C som kom på trykk i Finansavisen.
Med dette som utgangspunkt for 2009, er det bare å glede seg til 2009!
Godt nyttår alle sammen!  |
_________________ AVForumet
|
| |
|
|
|
 |
|
|
Post subject:
Posted: mandag 29. Des 2008 - 10:03
|
|
Administrator

|
|
Espen: hehe, det første med 5D'en er bildet av Arctic Truck'en.. selv om rett tidslinje nok er RS4 som første bil jeg tok bilder av med det kamera ja.
Posten min er forøvrig oppdatert med et par småting jeg hadde glemt. |
_________________ Captain Slow
www.evo.no // www.alfa156.net || www.andycam.no \\ www.98super.no
2009 BMW 320dT M-Sport
|
| |
|
|
|
 |
EspenO
|
|
Post subject: Re: 2008 i bilfoto (modemsmelter)
Posted: mandag 29. Des 2008 - 10:40
|
|

|
|
| vegar wrote: | Er litt leit at du ikke hadde noen fra Arese og Vernesca med på listen. Eller har du helt glemt at du var på de plassene?  |
Hehe, nei - det er en opplevelse jeg kommer til å leve lenge på. Tenkte bare å spare dem til midtvinters når vi virkelig trenger noe for å se lyst på livet
(That's my excuse and I'm sticking to it.)
Takk til alle for trivelige kommentarer  |
|
|
| |
|
|
|
 |
Camilla
|
|
Post subject: Re: 2008 i bilfoto (modemsmelter)
Posted: mandag 29. Des 2008 - 11:25
|
|

|
|
Shit så mye knallbra bilder!! Og ikke minst gromme bilder!!
Skal se om jeg får tid til å lage en videre oppdatering fra meg også, men harddisken min ligger igjen på feil side av landet, så får mekke noe når jeg er tilbake!
Mycket bra til dere begge!! Skal mye til for å matche dette! |
_________________ 2003 Astra Bertone Turbo Irmscher edt.
http://blogg.camillast.com/
Mail: camilla.gatebil@aller.no
Fotograf i: Gatebil Magazine - Autofil - Bergensavisen
|
| |
|
|
|
 |
Azzido
|
|
Post subject:
Posted: mandag 29. Des 2008 - 13:13
|
|
|
|
Noe sier meg at dere har drømmejobben Utrolig mye bra av bilder dere har presentert her. Dere er dyktige innenfor deres sjanger uten tvil  |
_________________ -02 Audi A4 stv 130hk tdi
-Canon Eos 350d / 17-85mm
http://www.swfoto.no
|
| |
|
|
|
 |
|
|
Post subject:
Posted: torsdag 01. Jan 2009 - 17:08
|
|
Administrator

|
|
|
|
|
 |
|
|
Post subject:
Posted: fredag 02. Jan 2009 - 07:56
|
|
Hovedadministrator
|
|
Ach, bildene du tok for Bil ble helt fantastiske. De andre bildene viser ikke hvor fint spill det er i lakken på den, najs!
 |
|
| |
|
|
|
 |
hhenr
|
|
Post subject:
Posted: fredag 02. Jan 2009 - 14:49
|
|

|
|
Etter å ha sett igjennom bildene til Anders og EspenO har en ikke akkurat lyst å vise frem sine egne.
Men eg har jo tatt en del bilder i fjor......
som vanlig de fleste fra Eikås
Begynte sesongen med BGK sin bane kjøring
Var innom MC mønstringen på festplassen
Vårmønstringen er jo en viktig årlig happening, men i fjor hadde eg dårlig tid og ett ubrukelig haleheng etter meg...
Og en NM runde i rallycross er veldig viktig for meg, er liksom litt grommere enn de fleste andre arrangement på Eikås.
NM runde i biltrial var også en artig opplevelse. Kan anbefales...
Og så hadde jaggu BGK enda en bane dag på Eikås i juni.
Og så var det tid for litt flere rally/bilcross bilder fra Eikås igjen
Så kjøpte eg jo meg en veteranbil i fjor som går som ei "kula".
Denne har eg tatt noen bilder av i løpet av høsten, tok også noen bilder av Jan Ove sin (tidligere) strøkne M5 og en kompis sin cosworth.
Det hender eg og får fotooppdrag for andre, og får den unike muligheten til å ta bilder av "drit"fete biler......
Og så har jo det blitt noen utstillinger sånn rett i nærheten, F.eks Consulgranada klubben sitt treff på Gol og Right On på travparken.
(dette etter at eg hadde flyttet opp til Florø)
Har jo også dekket en del Autoslalom løp også.
Og i år har eg også kjørt i ett løp i min far sin Ford Focus 1.6 Tdci.
Noe som gav en 2.plass...
Nei dette var ikke den focusen....
Og så var vi jaggu på Powerdrift på Eikås også
Utrolig artig, men endte opp med masse jord i håret. haglet til tider litt vel mye rundt ørene.
Men bare for å ødelegge tråden litt så har eg i fjor også tatt masse andre bilder. Fikk litt "dilla" på nattfoto i perioder.
Dette var en del bilder fra meg fra fjoråret.
Satser på masse bilder i år også, men får se hva eg rekker å dekke av motorsport arrangement, da eg fra 1 februar skal jobbe i sunnfjord på heiltid. Og der oppe skjer det beklagligvis ikke så mye....
Godt år alle sammen |
_________________ http://www.hhenr.com
|
| |
|
|
|
 |
Darkstar
|
|
Post subject:
Posted: fredag 02. Jan 2009 - 15:01
|
|

|
|
| Mye pent å se på her. Virkelig imponert over ferdighetene til folk her når det gjelder å ta bilder. |
_________________ X- 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T
|
| |
|
|
|
 |
EspenO
|
|
Post subject:
Posted: fredag 02. Jan 2009 - 15:20
|
|

|
|
Mye tøft, hhenr! Spesielt sans for pottehjelmen og solnedgangen!  |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|
Post subject:
Posted: fredag 02. Jan 2009 - 15:36
|
|
Administrator

|
|
|
|
|
 |
HPL
|
|
Post subject:
Posted: lørdag 03. Jan 2009 - 05:07
|
|

|
|
Legger ut noen få fra et kjempe flott treff FMCN arrangerte i 2008.
(Bildene er nok laaaaangt unna kvaliteten over, men det får gå sin gang)
En liten del av deltakerbilene:
Ford signatur:
Kom fra denne:
En MEGET frisk bil dette:
Vi var vel ikke HELT heldig med været:
Denne var "ferdigbygget" kl 02 på natten, får de satte seg bak rattet og kjørte Trondheim -> Våler. RESPEKT!
Fin lyd, og friskt drag i 351RS sin Granada:
 |
_________________ AVForumet
|
| |
|
|
|
 |
spooz
|
|
Post subject:
Posted: lørdag 03. Jan 2009 - 08:44
|
|
Administrator

|
|
Frekt skiltnummer!  |
_________________ '09 Citroën C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive
'02 Corolla WRX 2.5l
|
| |
|
|
|
 |
EspenO
|
|
Post subject:
Posted: fredag 16. Jan 2009 - 10:17
|
|

|
|
| HPL wrote: | Denne var "ferdigbygget" kl 02 på natten, får de satte seg bak rattet og kjørte Trondheim -> Våler. RESPEKT!
|
Har helt misset bildene dine her HPL, mye flott! Herlig å se en god gammeldags småsliten bøllescort. Virker som alle enten har gått i pressen eller blitt Cosworthifisert for hundretusener...
Me wanna. |
|
|
| |
|
|
|
 |
hardrocx
|
|
Post subject:
Posted: onsdag 21. Jan 2009 - 10:13
|
|
|
|
Mye fine bilder her! Og ikje minst fine biler!
men den STI'en, 08 modellen, det e ikje eneste i Norge, Står eg blå (rett meg gjerne Morten) på Svalbard
Bil som faktisk ser MYE bedre ut i virkeligheten enn på bilder! |
_________________ -Chevrolet Celebrity 87(88)mod (ska selges eller bosses)
-BMW 320i sedan 92mod
|
| |
|
|
|
 |
egO
|
|
Post subject:
Posted: onsdag 21. Jan 2009 - 13:04
|
|

|
|
Utrolig fine bilder !
Gir "mer-lyst" til å ta mer og mer !
Fortsett med nye bilder - er dere grei.
-Arne |
_________________ 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Wolf
05' Jumpy
x-masssssse
|
| |
|
|
|
 |
th
|
|
Post subject:
Posted: onsdag 21. Jan 2009 - 14:13
|
|
|
|
Litt ytterligheter.
Stemningsbilde fra Scuderia kurset på ringen i september:
og 2 grader, slaps i veikanten, og klar for cruising i 90 mph på nord-engelske motorveier i januar javascript:emoticon(' '):
-
th |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|